Novel Cempaka Putih Untukmu (Ting 3 ~
PMR)
Sinopsis
Keseluruhan
Novel ini mengisahkan keakraban dan keikhlasan dalam persahabatan antara dua
kaum iaitu Hartini (orang Melayu) dan Satiah (orang Asli). Hartini telah
mengikut ayahnya Encik Hasrul berpindah ke sebuah perkampungan orang asli iaitu
Kampung Kuala Batu di Jerantut, Pahang. Hartini bersekolah di Sekolah Menengah
Kuala Batu dan telah berkenalan dengan beberapa orang rakan baharunya seperti
Satiah, Mijod, Ineng, Sinda, Ambok dan Meramu. Satiah merupakan rakan
karibnya. Satiah seorang murid yang pendiam kerana latar belakang
dan masalah peribadinya. Justeru keluarga Hartini mengambil keputusan untuk
mengambil Satiah sebagai anak angkat mereka. Lalu, Satiah tinggal bersama keluarga
Encik Hasrul dan Puan Sarah. Hubungan dan persahabatan antara dua keluarga
semakin erat. Namun pada suatu hari Satiah didapati pengsan. Satiah telah
dibawa ke hospital dan doktor mengesahkan Satiah menghidap penyakit barah
paru-paru yang kronik. Encik Hasrul mencadangkan supaya Satiah dirawat di
hospital, tetapi hal ini mendapat bantahan daripada ayah Satiah, Pak
Morit yang masih kuat berpegang kepada rawatan tradisional. Penyakit Satiah
masih tidak menampakkan apa-apa perubahan sehinggalah tiba hari keputusan peperiksaan
PMR diumumkan. Satiah merupakan calon tunggal yang berjaya memperoleh
keputusan 8A tetapi pada masa yang sama dia terpaksa bertarung dengan
kesakitan. Akhirnya Pak Morit akur dan bersetuju agar Satiah dirawat di
hospital. Keadaan Satiah beransur pulih tetapi mereka terpaksa berpisah kerana
mereka berdua akan melanjutkan pelajaran di sekolah berasrama yang berasingan.
Pelbagai dugaan telah Hartini lalui di sekolah baharu, antaranya dia telah
dimasukkan ke dalam lokap kerana difitnah oleh Junainah yang mengedarkan
pil ecstasy.
Semua dugaan berjaya diatasi dengan bantuan Encik Hasrul. Hartini dan Satiah
berpeluang bertemu kembali sewaktu cuti persekolahan. Namun pertemuan mereka
merupakan pertemuan terakhir apabila Satiah telah kembali kerahmatullah.
Hartini telah membaca catatan Satiah dan sebelum kembali ke asrama dia telah
menanam sepohon cempaka putih di pusara Satiah sebagai tanda kasihnya dan
memenuhi permintaan Satiah.
Sinopsis Bab
Bab 1 – Akur Akan Perintah
Berita kenaikan pangkat Encik Hasrul disambut
dengan penuh rasa syukur dan gembira oleh Encik Hasrul dan keluarga.
Walau bagaimanapun Encik Hasrul sekeluarga terpaksa berpindah ke tempat
baharu. Encik Hasrul diarah bertugas di daerah pedalaman masyarakat Orang
Asli di Pahang. Pertukaran ini menyebabkan semua ahli keluarganya
merungut kerana bimbang tidak dapat menyesuaikan diri tinggal di kawasan luar
bandar. Encik Hasrul tetap tenang menerima rungutan daripada isteri dan
anak-anaknya. Berita pertukaran Encik Hasrul juga tersebar luas di
kawasan perumahan mereka. Jiran-jiran mula bertanya tentang hal tersebut. Encik
Hasrul berangkat ke Jerantut untuk membuat tinjauan tentang rumah baharu
mereka. Encik Hasrul berpuas hati dengan keadaan rumah baharu mereka . Mereka
akan berpindah dalam masa seminggu lagi. Perpindahan awal ini untuk
menguruskan persekolahan anak-anak dan juga agar mereka dapat
menyesuaikan diri dengan keadaan setempat.
Bab 2 – Tersalah Duga
Keluarga Encik Hasrul berpindah ke Jerantut pada awal pagi. Rumah mereka
dibiarkan kosong tanpa penyewa. Ramai rakan ayah dan ibu Hartini yang datang
berkunjung ke rumah untuk memberikan ucapan selamat jalan. Akhirnya,
Encik Hasrul sekeluarga selamat sampai ke Kampung Kuala Batu kira-kira jam 5.00
petang. Masyarakat di Kampung Kuala Batu menyambut kedatangan Encik
Hasrul sekeluarga dengan meriah. Encik Hasrul melayani penduduk
kampung dengan mesra dan ceria walaupun beliau keletihan. Encik Hasrul dan
keluarga berpuas hati dengan keadaan rumah baharu mereka yang agak selesa. Pada
malam itu, anak-anak Encik Hasrul tidur dalam keletihan. Keesokan harinya,
Hartini bangun dengan satu perasaan yang berbeza. Dia sungguh damai
kerana dapat menghirup udara segar pada pagi itu. Dia berasa seronok
mendengar muzik alam yang begitu asli. Hartini tidak menduga keadaan di
pedalaman ini begitu indah. Jalan raya yang bertar dengan baik dan
kampung tersebut dilengkapi dengan kemudahan asas. Keadaan rumah
masyarakat Orang Asli juga telah berubah.
Bab 3 – Sekolah Baharu Kawan Baharu
Hartini mula bersekolah di Sekolah Menengah Kuala Batu dan dia dimasukkan ke
Tingkatan Tiga Teratai. Cikgu Malik, guru Tingkatan Tiga Teratai
memperkenalkan Hartini kepada murid-murid dalam Tingkatan Tiga Teratai.
Murid- murid Tingkatan Tiga Teratai menyambut baik kedatangan Hartini. Mereka
berkenalan dengan rasa senang hati. Hartini berasa geli hati apabila mendengar
nama rakan-rakan barunya yang pelik. Hartini mendapati tidak banyak perbezaan
antara kelasnya yang dahulu dengan kelas baharunya. Kelas ini bersih dan
susunan kerusi mejanya tersusun rapi. Hiasan kelas juga menarik. Perbezaan yang
ketara adalah dari segi penampilan murid-murid. Baju, kasut dan beg sekolah
mereka agak lusuh. Hal ini mungkin disebabkan kemiskinan. Selain itu, cara
belajar mereka juga berlainan. Murid-murid di sini tekun mendengar pengajaran
guru dan sangat menghormati guru-guru. Pada waktu rehat, Hartini berbual-bual
dengan Ineng, Ambok, Satiah dan Sinda. Hartini mengajak rakan-rakannya mengulang
kaji bersama-sama. Rakan-rakan Hartini agak keberatan apabila Hartini
mencadangkan mereka mengulang kaji di rumahnya. Mereka bimbang bapa mereka
tidak memberi kebenaran. Hartini meminta mereka memujuk bapa masing-masing.
Satiah menyatakan bahawa bapanya tidak suka dia bercampur dengan orang lain
selepas waktu persekolahan. Bapanya akan memukul Satiah jika ada rakan-rakannya
yang datang ke rumah. Hartini berasa simpati terhadap Satiah. Masalah Satiah
ini mengganggu fikiran Hartini. Dia ingin Satiah belajar bersama-sama mereka
kerana Satiah bijak dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Hartini menceritakan
masalah Satiah kepada ibunya. Ibunya memahami keadaan tersebut dan bercadang
untuk berkunjung ke rumah Satiah tetapi Hartini melarang kerana bimbang Satiah
akan dipukul oleh bapanya.
Bab 4 – Masalah Satiah
Hartini berasa beban yang ditanggung menjadi ringan setelah bercerita kepada
ibunya tentang masalah Satiah. Ibunya memanjangkan berita itu kepada ayah
Hartini dan ayahnya berjanji akan menziarah keluarga Satiah dengan alasan atas
urusan kerjanya. Keesokan harinya, Hartini ke sekolah dan dia tidak sabar
memberitahu hal tersebut kepada rakan-rakannya. Hartini mencari Satiah dan
mendapati Satiah tidak hadir ke sekolah pada hari tersebut. Aton, jiran Satiah
menyatakan bahawa Satiah tidak hadir ke sekolah kerana demam. Hartini ingin
menziarahi Satiah tetapi dilarang oleh Ambok. Akhirnya mereka bersetuju
menunggu berita daripada ayah Hartini yang akan menziarahi keluarga Satiah.
Pada petang itu, ayah Hartini memaklumkan bahawa dia tidak dapat berjumpa
dengan Pak Morit kerana Pak Morit ke hutan untuk mencari ramuan ubat-ubatan
untuk Satiah. Hartini terkejut dengan tindakan Pak Morit yang hanya memberi
daun dan akar kayu untuk mengubati penyakit Satiah. Ayahnya menjelaskan bahawa
masyarakat Orang Asli masih mengamalkan perubatan tradisional. Setelah dua
hari, Satiah masih tidak hadir ke sekolah. Hartini segera mencari Aton untuk
bertanya khabar Satiah. Aton memberitahu bahawa Satiah sudah beransur pulih.
Semasa waktu rehat, Cikgu Malik berjumpa dengan Hartini dan memaklumkan
hasratnya untuk melantik Hartini asebagai ketua Kelab Komputer. Pada mulanya,
Hartini agak keberatan menerima jawatan tersebut tetapi setelah dipujuk
oleh Cikgu Malik, Hartini bersetuju. Ayah Hartini menyambut baik berita
pelantikan Hartini dan berharap Hartini dapat belajar tentang komputer dengan
lebih mendalam. Hartini bertanyakan perkembangan Satiah kepada ayahnya. Ayahnya
memberitahu sebab-sebab Pak Morit melarang anaknya bergaul dengan orang lain.
Hal ini kerana peristiwa hitam yang telah menimpa anak perempuannya yang pernah
belajar di Jerantut. Ayah Hartini telah meminta kebenaran daripada Pak Morit
supaya membenarkan anaknya Satiah belajar bersama dengan Hartini dan rakan-rakannya
di rumahnya nanti. Ayah Hartini juga menjamin keselamatan Satiah dan akan
bertanggungjawab terhadap Satiah. Akhirnya Pak Morit bersetuju membenarkan
Satiah belajar bersama-sama Hartini dan dia juga bersetuju menyerahkan Satiah
sebagai anak angkat Encik Hasrul.
Bab 5 – Ahli Baharu Keluarga Kami
Pak Morit dan Mak Sukin datang ke rumah Encik Hasrul untuk menghantar Satiah.
Ibu Hartini menjamu keluarga Pak Morit dengan hidangan makan tengah hari yang
istimewa. Mulai hari itu, Hartini dan Satiah menjadi rakan belajar yang akrab.
Satiah seorang yang ringan tulang. Dia sering membantu ibu Hartini di
dapur walaupun dihalang. Semua ahli keluarga Hartini menyayangi Satiah.
Hubungan antara keluarga Encik Hasrul dengan Pak Morit juga semakin erat. Peperiksaan
akan bermula tidak lama lagi. Ayah Hartini menasihati mereka berdua supaya
bersedia menghadapi peperiksaan. Pada suatu hari, sewaktu Hartini dan Satiah
mengulangkaji bersama-sama. Hartini berasa mengantuk dan ingin tidur sebentar.
Dia meminta Satiah mengejutkannya. Hartini tersedar daripada tidur dan dia
ternampak Satiah tidur tertiarap di atas katil. Hartini cuba mengejutkan Satiah
tetapi tiada tindak balas dari Satiah. Hartini membalikkan badan Satiah dan
mendapati ada kesan tompokan darah pada bantal. Hartini memberitahu ibu
bapanya. Pak Morit dimaklumkan tentang perkara tersebut. Pak Morit menjelaskan
bahawa mereka sudah biasa dengan penyakit Satiah dan dia telah membawa Satiah
berubat dengan dukun. Menurut dukun, Satiah terlangkah ‘benda kotor’ dan dia
perlu dihantar ke satu tempat untuk membuang ‘benda’ yang ada di dalam
tubuhnya. Ayah Hartini mencadangkan agar Hartini dibawa ke hospital tetapi
dilarang oleh Pak Morit dengan alasan dukun yang mengubati Satiah tidak
mengizinkan. Ayah Hartini memujuk Pak Morit agar bersetuju dengan cadangannya
apabila keadaan kesihatan Satiah semakin merosot. Akhirnya Pak Morit bersetuju
dan Satiah dibawa ke hospital.
Bab 6 – Senyuman Satiah Mulai Tawar
Satiah mendapat rawatan awal daripada pihak hospital. Dia dibenarkan pulang
pada malam itu. Pihak hospital telah mengambil contoh darah, air kencing dan
kahak Satiah untuk dihantar ke Makmal Kaji Penyakit. Pada malam itu, Pak
Morit dan Mak Sukin bermalam di rumah Encik Hasrul. Kira-kira jam 3 pagi,
Satiah mengaduh perlahan. Hartini terjaga dan membancuhkan segelas susu untuk
Satiah. Keesokan hari, rakan-rakan di sekolah sibuk bertanya tentang Satiah.
Sinda mengajak rakan-rakan menziarahi Satiah yang sedang sakit di rumah
Hartini. Pada petang itu, rakan-rakan sekelas Hartini datang melawat Satiah
bersama-sama Cikgu Malik dan Cikgu Anis. Ibu Hartini dan Mak Sukin menjamu
mereka dengan cempedak goreng dan kopi O. Ayah Hartini berjanji akan
mengadakan kenduri besar-besaran sekiranya mereka semua lulus dengan cemerlang
dalam peperiksaan nanti. Janji Encik Hasrul menjadi pembakar semangat dalam
dada murid-murid Tingkatan Tiga Teratai.
Bab 7 – Perpisahan Sementara
Peperiksaan telah selesai. Satiah dapat menduduki peperiksaan dalam
keadaan sihat. Encik Hasrul dan Pak Morit telah membawa Satiah ke
hospital unutk rawatan lanjut namun doktor belum dapat mengesan punca sebenar
penyakit Satiah. Cuti sekolah bermula, Hartini mengikut neneknya pulang
ke Johor. Hartini akan mengikuti kelas komputer di sana. Sebelum
berangkat, Hartini berpesan kepada Satiah agar selalu datang melawat ibunya dan
menjaga bilik mereka. Hartini berasa sedih berpisah dengan Satiah. Satiah
menitiskan air mata sebelum berpisah. Semasa berada di rumah nenek, Hartini
selalu terkenangkan ibunya dan Satiah. Nenek memujuk Hartini dan berjanji akan
menghantar Hartini pulang ke Jerantut selepas tamat kelas komputernya. Nenek
meluahkan perasaan sunyinya kerana tinggal seorang diri. Anak bongsu nenek kini
tinggal bersama abangnya di Ipoh. Nenek menghantarnya ke sana kerana dia
terlibat dalam masalah sosial. Keesokan hari, Hartini dan nenek ke Bandar
Pontian untuk mendaftarkan Hartini ke kelas komputer. Nenek menasihati
Hartini agar bijak memilih kawan. Dalam perjalanan pulang, mereka
terserempak dengan Mak Leha yang baru pulang dari balai polis kerana anak
lelakinya terlibat dalam penyalahgunaan najis dadah. Nenek menasihati Mak
Leha agar bersabar.
Bab 8 – Berita Yang Membimbangkan
Setelah selesai menduduki ujian komputer, Hartini dan nenek berangkat ke
Jerantut. Ibu Hartini riang menyambut kepulangan Hartini dan nenek.
Setelah saling bertanya khabar, Hartini menuju ke biliknya. Dia mendapati
biliknya kemas dan rapi. Ibunya memberitahu bahawa Satiah yang telah mengemaskan
bilik tersebut. Ibunya juga menceritakan bahawa Satiah disahkan menghidap
barah paru-paru. Hartini terkejut apabila mendengar berita itu.
Hartini terus menuju ke rumah Satiah. Dia pasti Satiah memerlukannya pada saat
itu. Satiah menyambut kedatangan Hartini dengan senyuman yang tawar dan
hambar. Hartini menangis melihat keadaan Satiah. Dia menangis
semahu-mahunya, begitu juga Satiah. Satiah memohon maaf kerana tidak
memberitahu Hartini tentang penyakitnya kerana bimbang akan mengganggu
pelajaran dan cuti Hartini di Johor. Hartini menasihati Satiah agar tidak
berputus asa dan Satiah mesti menguatkan semangatnya untuk melawan penyakit
itu. Satiah memberitahu Hartini bahawa bapanya tidak bersetuju dengan cara
perubatan moden malah dia menyesal kerana membenarkan Satiah dibawa ke hospital
dulu. Mak Sukin menyuruh Satiah bersabar dan dia berjanji akan memujuk bapa
Satiah supaya membenarkan Satiah berubat di hospital.
Bab 9 - Kerana Adat dan Pantang Larang
Sejak hari itu, Hartini berasa tidak tenang. Peristiwa Mak Sukin datang
mengadu tentang pendirian suaminya kepada ibu Hartini turut menganggu fikiran
Hartini. Hartini berasa tidak berdaya untuk membantu kerana ayahnya
sendiri tidak dapat memujuk Pak Morit. Namun Hartini bertekad untuk mencuba
memujuk Pak Morit. Pada keesokan hari, Hartini menziarahi Satiah.
Dia membawa kuih kegemaran Satiah iaitu bingka jagung. Sewaktu Hartini
sampai di rumah Satiah, Pak Morit berada di rumah. Hartini memberitahu
Mak Sukin tentang hasratnya ingin memujuk Pak Morit. Mak Sukin dan Satiah
membantah tindakan Hartini tetapi Hartini tetap ingin mencuba. Hartini
cuba untuk menerangkan keadaan Satiah kepada Pak Morit tetapi Pak Morit tetap
berkeras dengan pendiriannya. Pak Morit tidak mempedulikan rayuan dan tangisan
Hartini. Hartini berasa sedih dan kecewa kerana usahanya memujuk Pak
Morit gagal. Hartini pulang ke rumah dan memeluk ayahnya sambil menangis
teresak-esak. Hartini menceritakan peristiwa yang berlaku dan ibunya
menasihatinya agar berhati-hati menangani masalah ini. Ibu Hartini
bimbang jika Pak Morit memutuskan hubungan antara dua keluarga ini. Pada
keesokan hari, Hartini menziarahi Satiah seperti biasa tetapi Satiah tiada di
rumah kerana Pak Morit telah membawa Satiah berubat di Kampung Langsat.
Bab 10 – Keruhnya Air yang Tenang
Hubungan antara keluarga Satiah dan keluarga Hartini semakin renggang.
Mak Sukin berasa kesal dengan sikap suaminya yang semakin dingin terhadap
keluarga Encik Hasrul. Encik Hasrul dan keluarga tidak menghiraukan sikap
Pak Morit mereka tetap menziarahi Satiah. Hartini berasa hari-hari yang
dilaluinya sudah tawar dan hambar. Dia hanya merasakan hubungannya dengan
Satiah sahaja yang tetap utuh. Hartini cuba memberi sokongan dan semangat
kepada Satiah. Kini Satiah sudah boleh bangun dan berjalan sendiri.
Satiah terpaksa mematuhi pantang larang dukun yang melarangnya memijak tanah
selama beberapa hari. Hartini memberitahu Satiah bahawa keputusan peperiksaan
akan diumumkan pada esok hari. Hartini mengajak Satiah ke sekolah untuk
mengambil keputusan peperiksaan namun Satiah pasti bapanya tidak membenarkannya
pergi ke sekolah.
Bab 11- Berita Gembira Di Sambut Duka
Sewaktu keputusan PMR diumumkan, Hartini, Ineng dan rakan-rakannya ke sekolah
untuk mengambil keputusan masing-masing. Satiah tidak hadir untuk mengambil
keputusan PMR kerana keadaan kesihatannya yang tidak mengizinkan. Jam 11.00
pagi, Cikgu Malik kembali ke sekolah bersama keputusan PMR yang diambil dari
bandar. Keputusan PMR tidak ditampalkan di papan notis untuk mengelakkan
kesesakan. Setiap murid mengambil keputusan masing-masing di bilik Cikgu Malik.
Satiah mendapat keputusan terbaik iaitu 8A. Hartini menduduki tempat kedua
dengan memperolah 7A 1B. Rakan-rakan yang lain juga memperoleh keputusan yang
cemerlang dan membanggakan pihak sekolah. Pak Morit yang hadir untuk mengambil
keputusan Satiah pulang tergesa-gesa setelah dimaklumkan oleh anaknya Akob
tentang Satiah yang kembali diserang penyakitnya. Apabila Hartini
mengetahuinya, dia juga tergesa-gesa ke sana dan meminta rakan-rakannya
memberitahu ibu bapanya di rumah. Kedegilan Pak Morit untuk mengubati Satiah
dengan cara tradisional akhirnya terlerai setelah Encik Hasrul dan Hartini
merayu sehabis mungkin demi masa hadapan Satiah yang cemerlang dalam pelajaran.
Keadaan Satiah yang semakin kritikal dengan darah yang membuak-buak keluar dari
mulutnya juga menyedarkan Pak Morit akan ketidakberkesanan perubatan
tradisional itu. Akhirnya Satiah dibawa ke hospital untuk mendapatkan rawatan.
Bab 12 - Kuntum yang Hampir Layu
Kecanggihan peralatan dan kakitangan yang cukup untuk merawat di samping
doa-doa semua orang yang menyayanginya telah berjaya mengurangkan penderitaan
penyakit Satiah. Keluarga Satiah dan keluarga Hartini bergilir-gilir untuk
menjaganya di hospital. Pak Morit juga telah sedar akan kesilapannya yang
membiarkan Satiah menderita lama dan berjanji akan mengubah pendiriannya. Encik
Hasrul dan Pak Morit merancang untuk mengadakan majlis kenduri kesyukuran
setelah Satiah pulih di samping memenuhi janji Encik Hasrul kepada murid-murid
Sekolah Menengah Kuala Batu sebelum peperiksaan PMR dahulu. Satiah telah
mendapat tawaran untuk ke sekolah berasrama di Sekolah Menengah Tanjung Bestari
sementara Hartini pula di Sekolah Menengah Gemilang Wawasan.
Bab 13 - Demi Cita-cita dan Harapan Keluarga
Kenduri kesyukuran yang dirancang berjalan dengan baik. Hampir semua murid
lepasan tingkatan 3 dan guru-guru Sekolah Menengah Kuala Batu hadir. Pengetua
juga hadir bersama isterinya. Penduduk kampung juga turut memeriahkan kenduri
tersebut. Hubungan keluarga Encik Hasrul dan Pak Morit kembali pulih seperti
sedia kala dan semakin erat. Sewaktu kenduri, Hartini dan Satiah memakai
pakaian sedondon yang ditempah khas oleh Puan Sarah dan mereka menjadi usikan
Along yang menggelar mereka ‘kembar siam’. Rakan-rakan mereka juga gembira
melihat keakraban Hartini dan Satiah. Keesokan paginya, Hartini telah diserang
demam selsema tetapi keadaannya semakin pulih setelah dibawa ke klinik oleh
bapanya. Puan Sarah dan Encik Hasrul sibuk membuat persiapan untuk Hartini dan
Satiah yang akan memasuki asrama. Pak Morit dan Mak Sukin cuba memberi wang
untuk pembelian barang keperluan Satiah ke asrama tetapi ditolak dengan baik
oleh Puan Sarah kerana mereka ikhlas dan menganggap Satiah seperti anak
sendiri. Masa untuk Hartini dan Satiah berpisah akhirnya tiba juga setelah
masing-masing memasuki sekolah berasrama yang berasingan.
Bab 14 - Kesabaran juga Ada Batasnya
Hartini dan Satiah sering berutus surat walaupun tinggal di asrama untuk
mengetahui perkembangan diri masing-masing. Keakraban hubungan antara Hartini
dan Satiah telah menarik perhatian Nora rakan sebilik Hartini. Rakan sebiliknya
yang lain, iaitu Junaidah pula tidak mempercayai kejujuran persahabatan Hartini
dan Satiah. Sikap Junaidah yang tidak sopan di samping perlakuan dan bahasa
yang kasar telah menyebabkan Hartini hilang kesabaran dan timbul pertengkaran
yang membawa kepada pergaduhan sehingga menyebabkan Junaidah cedera. Perkara
itu dibawa kepada pengetahuan pengetua dan setelah disiasat, pengetua meminta
mereka berdamai dan memperbaiki kelemahan dan kesilapan masing-masing.
Bab 15- Pecahnya Tembelang
Cuti semester pertama hampir tiba. Hartini menyatakan kegembiraannya kepada
Nora kerana Satiah akan datang menjemputnya bersama bapanya nanti. Dia juga
berhasrat untuk memperkenalkan Satiah kepada Nora. Selepas konflik terjadi antara Hartini dan Junaidah,
kelibat Junaidah jarang-jarang dilihat di dalam bilik mereka kerana dia
menumpang di bilik sebelah iaitu bersama rakan karibnya Salha. Ketika di dalam
kelas, Hartini, Nora dan Najmi telah dipanggil untuk balik ke asrama kerana ada
pemeriksaan mengejut di bilik mereka. Apabila digeledah, polis Cawangan Narkotik
telah menjumpai pil ecstacy di dalam kotak kecil di dalam laci Hartini.
Akibatnya Hartini telah ditahan di lokap. Encik Hasrul menyarankan dan meminta
jasa baik pengetua untuk menjalankan pemeriksaan mengejut di kawasan
asrama bersama dengan pihak polis sewaktu proses pembelajaran berjalan.
Tindakan itu menemui kegagalan tetapi keanehan tingkah laku Encik Kancho,
pengawal keselamatan asrama telah menimbulkan kecurigaan. Kelalaian Encik
Kancho telah meninggalkan bukti kepada pihak polis dan pihak polis telah
menjejaknya sehingga dia ditahan disebuah restoran di bandar Kuantan ketika
menyerahkan sejumlah pil itu kepada pelanggannya. Kehadiran Satiah, ibu bapanya
dan ibu bapa Satiah melawatnya di lokap menimbulkan suasana sedih tetapi Satiah
memujuknya kerana Hartini memang didapati tidak bersalah. Pengetua yang hadir
sama juga meminta maaf kepada Hartini atas segala yang berlaku.
Bab 16 - Dia Pergi Jua
Sewaktu di rumah, Hartini menghabiskan masa seharian untuk tidur sepuasnya.
Satiah balik ke rumahnya tanpa ditemani oleh Hartini, tetapi Hartini berjanji
untuk menyusulnya pada waktu petang. Encik Hasrul dan Puan Sarah mengatur
kenduri kesyukuran untuk Hartini yang telah terlepas daripada semua mala
petaka. Orang kampung sibuk membantu termasuk Pak Morit dan Mak Sukin. Pada
waktu petang, Hartini ingin menunaikan janji terhadap Satiah dan ingin
menemuinya di rumah Satiah tetapi tidak menemuinya. Hartini
menunggu sehingga ditegur oleh Akob dan Amat yang balik dari berkubang dengan
rakannya. Jeritan Amat dari perigi telah mengejutkan Hartini. Satiah terlentang
di situ dengan darah yang banyak sekali. Satiah segera dikejarkan ke hospital
oleh Encik Hasrul dan Pak Morit dan ditempatkan di wad ICU. Kematian Satiah
telah menjadi pukulan hebat kepada Hartini sehingga dia pengsan. Pengebumian
Satiah terpaksa dilewatkan atas permintaan Pak Morit yang mahu menunggu
sehingga Hartini sedar daripada pengsannya. Ustaz Amin berusaha memulihkan
semangat Hartini. Setelah sedar, Hartini teringat kembali kata-kata Satiah dan
dia reda dengan pemergian sahabatnya itu.
Bab 17 - Tersingkap Misteri
Encik Hasrul telah memohon kepada pengetua untuk melanjutkan cuti Hartini
selama seminggu lagi kerana keadaan kesihatan Hartini yang merosot sejak
pemergian Satiah. Keluarga Hartini cuba untuk menghiburkan hatinya yang kosong.
Encik Hasrul dan Puan Sarah mengambil barang-barang arwah Satiah dari asramanya
di Kuantan. Setelah memeriksa barang-barang tersebut satu persatu, Puan Sarah
menyerahkan sebuah buku berkulit tebal kepada Hartini. Hartini sedar, arwah
Satiah sering menghabiskan masanya untuk menulis di buku itu ketika masa lapang
tetapi tidak mengizinkan orang lain melihatnya dan dia menyatakan bahawa
Hartini akan mengetahui juga isi kandungannya suatu hari nanti. Kesempatan ini
digunakan oleh Hartini untuk membaca catatan arwah Satiah yang telah meluahkan
segala isi hatinya tentang persahabatan mereka di dalam buku itu. Setelah
selesai membaca buku catatan sebanyak 180 helai, Hartini dapat merasai bahawa
arwah Satiah telah tahu dan yakin akan detik kematiannya. Hartini bertekad
untuk merealisasikan wasiat sahabat dan saudaranya itu.
Bab 18 - Cempaka Putih Untukmu
Percutian tambahan yang dipohon daripada pengetua telah berakhir. Hartini akan
kembali semula ke asrama. Hartini dihantar oleh ibu bapanya bersama Pak Morit
dan Mak Sukin. Sebelum bertolak, Hartini meminta ayahnya supaya singgah di
tanah perkuburan. Setelah menghadiahkan al-Fatihah, Hartini mengajak Pak Morit
menanam pokok bunga cempaka putih yang dibawa oleh Mak Sukin di atas pusara
arwah Satiah untuk memenuhi permintaan sahabatnya itu.
Tema
Novel ini bertemakan keakraban dan keikhlasan
persahabatan antara dua orang remaja walaupun berbeza latar belakang dan
keturunan. Hartini dan Satiah bersahabat baik dan persahabatan mereka
kekal hingga ke akhir hayat.
Persoalan
Terdapat beberapa persoalan dipaparkan dalam novel ini, antaranya;
Terdapat beberapa persoalan dipaparkan dalam novel ini, antaranya;
i.
Kasih sayang antara keluarga.
Contoh: Keluarga
Encik Hasrul dan Puan Sarah begitu menyayangi keluarga Pak Morit dan Mak Sukin
sehingga mereka sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk kebaikan anak mereka
iaitu Hartini dan anak angkatnya Satiah. Encik Hasrul telah membawa Satiah
ke hospital manakala Puan Sarah mempelawa Mak Sukin tidur di rumahnya.
ii.
Ketabahan menghadapi dugaan hidup.
Contoh: Satiah
yang menghidap penyakit barah paru-paru tabah menghadapi penyakitnya dan
tetap meneruskan persekolahannya di Sekolah Menengah Tanjung
Bestari.
iii.
Kebijaksanaan mengatasi masalah.
Contoh: Encik
Hasrul berjaya membuktikan anaknya tidak bersalah dengan meminta kerjasama
pengetua dan beberapa pegawai polis Cawangan Narkotik supaya mengadakan
pemeriksaan mengejut di seluruh bilik asrama.
iv.
Percaya kepada perkara karut.
Contoh : Pak
Morit percaya bahawa penyakit Satiah berpunca daripada terlangkah ‘benda kotor’
dan dia perlu dihantar ke suatu tempat untuk membuang ‘benda’ yang ada pada
tubuhnya.
v.
Sanggup berkorban menghadapi kehidupan baharu
Contoh: Keluarga
Encik Hasrul dan Puan Sarah menerima dengan hati yang terbuka untuk berpindah
ke perkampungan orang asli dengan meninggalkan kehidupan yang selesa di bandar.
Plot
Secara
keseluruhannya plot novel Cempaka Putih digarap mengikut kronologi. Terdapat
empat peringkat garapan plot iaitu:
i.
Permulaan
Cerita
bermula dengan sebuah keluarga iaitu Encik Hasrul yang bertugas sebagai pegawai
kerajaan melalui Jabatan Pertanian telah ditawarkan berkhidmat di sebuah
perkampungan orang Asli. Ahli keluarga terpaksa mengikut Encik Hasrul berpindah
ke tempat tersebut sebagai menghormati beliau sebagai ketua keluarga.
ii.
Perkembangan
Keluarga Encik
Hasrul mengambil Satiah yang merupakan kawan karib Hartini sebagai anak angkat.
Hubungan antara keluarga Encik Hasrul dan Pak Morit semakin erat. Hartini
menjalani kehidupan seperti biasa namun Satiah terpaksa bertarung dengan
penyakit yang dihidapinya.
iii.
Klimaks
Penyakit Satiah
semakin serius walaupun Pak Morit telah menghantar anaknya berubat dengan seorang
dukun di Kampung Langsat. Satiah pengsan pada hari keputusan PMR diumumkan.
Darah keluar membuak-buak dari mulutnya sehingga Pak Morit akhirnya bersetuju
menghantar Satiah ke hospital untuk mendapat rawatan.
iv.
Peleraian
Setelah bertahun-tahun
menanggung penderitaan, akhirnya Satiah menemui ajal. Dalam catatan hariannya,
Satiah telah meminta Hartini supaya menanam pohon cempaka putih di pusaranya.
Permintaan tersebut telah ditunaikan oleh Hartini sebelum dia kembali ke
asrama.
Watak Utama
Hartini
i.
Anak ketiga kepada Encik Hasrul dan Puan Sarah.
ii.
Merupakan pelajar Tingkatan Tiga Teratai di Sekolah Menengah Kuala Batu.
Melanjutkan pelajaran tingkatan empat di Sekolah Menengah Gemilang Wawasan,
Raub.
iii.
Mempunyai kakak (Along), abang (Angah) dan adik bernama Amin.
iv.
Seorang yang berani. Contoh: Hartini berani memujuk Pak Morit supaya bersetuju
agar Satiah dirawat di hospital.
v.
Seorang yang tabah. Contoh: Hartini menerima kehilangan rakan karibnya dengan
tabah. Dia berjanji tidak akan menangis lagi.
vi.
Seorang yang penyayang. Contoh: Hartini sangat menyayangi rakannya
Satiah. Buktinya sewaktu Satiah meninggal dunia Hartini pengsan dan tidak
sedarkan diri. Agak sukar bagi Hartini menerima hakikat bahawa rakan karibnya
itu telah meninggal dunia.
vii.
Seorang pelajar yang bijak. Contoh: Hartini merupakan seorang pelajar
yang bijak. Dia telah mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan PMR
iaitu 7A 1B.
Watak Sampingan
Satiah
i.
Anak sulung kepada Pak Morit dan Mak Sukin
ii.
Mempunyai adik iaitu Akob dan Amat.
iii.
Rakan karib Hartini
iv.
Menghidap penyakit barah paru-paru.
v.
Seorang yang pendiam. Contoh: Tidak banyak bercakap di dalam kelas dan
jarang ke rumah kawan-kawan .
vi.
Seorang yang tabah. Contoh: Satiah tabah menanggung kesakitan akibat penyakit
barah paru-paru.
vii.
Seorang yang bijak. Contoh: Satiah merupakan pelajar cemerlang dalam
peperiksaan PMR. Beliau memperoleh keputusan 8A. Dia juga mahir dalam
penulisan. Menyambung pelajaran tingkatan empat di Sekolah Menengah Tanjung
Bestari, Kuantan.
Encik Hasrul
i.
Suami kepada Sarah .
ii.
Mempunyai empat orang anak iaitu Along, Angah, Hartini dan Amin.
iii.
Merupakan seorang kakitangan kerajaan di Jabatan Pertanian.
iv.
Seorang yang bertanggungjawab. Contoh: Sebelum berpindah ke tempat baharu
beliau memastikan segala urusan persekolahan anak-anak dan keperluan
tempat tinggal diselesaikan terlebih dahulu.
v.
Seorang yang baik hati. Contoh: Encik Hasrul telah menghantar Satiah ke
hospital untuk mendapatkan rawatan.
vi.
Seorang yang menepati janji. Contoh: Encik Hasrul mengotakan janjinya untuk
mengadakan kenduri kesyukuran apabila Hartini dan rakan-rakannya mencapai
keputusan cemerlang dalam PMR.
Latar
Latar Masa
i.
Pagi
Contoh: Pada pukul 9.00 pagi, Encik Hasrul
sekeluarga bertolak dari Kuala Lumpur menuju ke Jerantut
ii.
Petang
Contoh: Pada suatu petang setelah keluarga Encik
Hasrul tiba di rumah baharu, masyarakat setempat menyambut kedatangan mereka.
iii.
Malam
Contoh: Encik Hasrul mempelawa Pak Morit dan Mak
Sukin bermalam di rumahnya kerana keadaan Satiah yang masih lemah. Encik Hasrul
bimbang penyakit Satiah berulang kembali.
Latar Tempat
i. Di Kuala Lumpur
Contoh: tempat tinggal asal keluarga Encik Hasrul.
i. Di Kuala Lumpur
Contoh: tempat tinggal asal keluarga Encik Hasrul.
ii.
Di kampung Kuala Batu.
Contoh: sebuah perkampungan orang asli yang
dihuni oleh Pak Morit dan Mak Sukin yang juga merupakan tempat
tinggal baharu Encik Hasrul dan keluarganya.
Sekolah Menengah
Kebangsaan Kuala Batu
Contoh: Tempat
Hartini , Satiah dan rakan-rakannya bersekolah sehingga tamat PMR.
Sekolah Menengah
Gemilang Wawasan.
Contoh: Sekolah
Berasrama Hartini setelah beroleh keputusan cemerlang dalam PMR.
iii.
Pontian
Contoh: Tempat tinggal nenek Hartini dan di
situlah Hartini belajar komputer selepas peperiksaan PMR.
iv.
Kampung Langsat
Contoh : Tempat Pak Morit menghantar anaknya
Satiah berjumpa dukun.
Latar Masyarakat
i.
Masyarakat bandar
Contoh: Keluarga Encik Hasrul yang telah lama
tinggal di bandar agak keberatan untuk berpindah ke kawasan pedalaman.
ii.
Masyarakat orang Asli
Contoh: Masyarakat orang Asli suka bersedekah
dengan memberikan hasil pertanian seperti keledek, dan pisang kepada keluarga
Encik Hasrul.
iii.
Masyarakat yang percaya kepada amalan tradisional
Contoh: Dukun dari Kampung Langsat dan Pak Morit
mempercayai Satiah jatuh sakit kerana telah terlangkah ‘benda kotor’.
iv.
Masyarakat pelajar
Contoh: Hartini, Satiah, Sinda, Ineng, Ambok,
Meranu, Ali Sintok dan rakan-rakan yang lain menduduki peperiksaan PMR di
Sekolah Menengah Kuala Batu.
v.
Masyarakat peniaga
Contoh: Pak Dollah seorang peniaga yang menjual
ikan.
vi.
Masyarakat pendidik
Contoh: Cikgu Hanafi sentiasa memberi pujian ke
atas Satiah yang pandai mengarang.
Teknik Penulisan
i.
Pemerian
Contoh: Murid-murid dalam Tingkatan Tiga Teratai
hanya 25 orang sahaja termasuk aku. Ada 15 orang murid perempuan dan 10 orang
murid lelaki. Ketua kelas kami ialah Ali Sintok. Dia murid yang cukup serius
dan berdisiplin.
ii.
Dialog
Contoh: “Yalah. Dua tiga hari lagi kita
berangkat. Nenek tahu Tini rindu akan mama dan kawan-kawan di sana. Sabarlah,
nanti nenek uruskan tiket dulu,” kata nenek
iii.
Imbas kembali
Contoh: Ketika membaca catatan demi catatan yang
ditulis itu aku terasa seperti berada di sisi Satiah. Aku seperti sedang
bercakap dengannya. Bayangan peristiwa semasa bersama-sama seperti hadir semula
dalam hidupku. Semua peristiwa yang berlaku antara kami ditulis dengan menarik.
iv.
Monolog Dalaman
Contoh: “Apa agaknya yang sedang Satiah lakukan
pada saat ini?”
v. Saspens
Contoh: Hartini, Nora dan Najmi dipanggil oleh pengetua berkaitan kes pengedaran pil ecstasy.
v. Saspens
Contoh: Hartini, Nora dan Najmi dipanggil oleh pengetua berkaitan kes pengedaran pil ecstasy.
vi.
Kejutan
Contoh: Hartini terkejut dengan kematian rakan
karibnya Satiah, menyebabkan badannya lemah longlai.
Gaya
Bahasa
i. Diksi
Penggunaan bahasa
Arab
Contoh: Allahyarhamah
Satiah
ii. Penggunaan bahasa Inggeris
Contoh:
`mood`,‘computer games’ , phobia
iii.
Simile
Contoh:
seperti kuntum bunga yang hampir layu (m/s 78), teguh seperti tiang batu
iv. Kata
ganda
Contoh: tempat-tempat,
rumah-rumah, kelam-kabut.
v.
Sinkope
Contoh: “Aku
berasa tak sabar nak ke sekolah esok”
vi.
Peribahasa
Contoh : ringan
tulang, berbesar hati, sebusuk-busuk daging dikunyah-kunyah tetap juga boleh
dimakan, sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga
vii.
Hiperbola
Contoh: Udara
sejuk menerjah tubuh
viii.
Metafora
Contoh : Seronok
sekali rasanya mendengar muzik alam yang begitu asli. ,
entahlah, rasanya kotak
fikiranku belum dapat menjangkau sejauh itu.
ix.
Personifikasi
Contoh: Hatiku
berbunga rasa bangga
Nilai
Nilai keberanian
Contoh: Hartini
berani memujuk Pak Morit supaya bersetuju membenarkan Satiah dirawat di
hospital.
ii. Nilai ketabahan
Contoh: Penderitaan
yang dialami oleh Satiah sangat menyakitkan. Walaupun dia mengalami kesakitan
yang teruk, dia tetap meneruskan pelajarannya di sekolah berasrama
penuh.
iii.
Nilai bertanggungjawab
Contoh: Encik
Hasrul merupakan seorang pegawai kerajaan yang bertanggungjawab,
beliau sanggup menerima tawaran berkhidmat di luar Bandar
untuk memajukan masyarakat di sana.
iv. Nilai kasih sayang
Contoh: Hartini
sangat menyayangi Satiah sehingga dia tidak dapat menerima kenyataan pemergian rakan
karibnya itu pada peringkat awal.
v.
Nilai
kebijaksanaan
Contoh:
Encik Hasrul bijak menangani masalah anaknya yang difitnah mengedar
pil ecstasy di sekolahnya.
vi. Nilai kegigihan
Contoh : Satiah,
Ineng, Sinda, Ambok, Meramu dan rakan-rakan yang lain gigih belajar sehingga
berjaya dalam peperiksaan PMR.
Pengajaran
i.
Kita hendaklah ikhlas dalam persahabatan
Contoh: Hartini
dan Satiah telah menjalin hubungan persahabatan dengan ikhlas walaupun berbeza
kaum. Satiah menjadi teman belajar, menangis dan ketawa Hartini.
ii.
Kita hendaklah saling menyayangi.
Contoh: Keluarga
Hartini amat menyayangi Satiah walaupun Satiah hanyalah anak angkat mereka dan
berasal daripada anak orang Asli.
iii.
Kita hendaklah bijak menyelesaikan masalah
Contoh: Encik
Hasrul bijak menyelesaikan masalah anaknya yang telah difitnah mengedar pil
ecstasy
iv.
Kita hendaklah bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan
Contoh: Hartini,
Satiah dan rakan-rakan yang lain bersungguh-sungguh belajar secara
berkumpulan untuk mencapai kejayaan dalam peperiksaan PMR.
v.
Kita hendaklah berpegang kepada janji
Contoh: Encik
Hasrul telah menunaikan janjinya dengan mengadakan kenduri kesyukuran setelah
Hartini dan rakan-rakannya berjaya dalam PMR
vi.
Kita janganlah menganiaya orang lain
Contoh: Junainah
telah menganiaya Hartini dengan meletakkan pil ecstasy di dalam almari.
Perbuatannya telah terbongkar dan dia telah menerima balasan.
Soalan
i.
Tuliskan tema novel ini.
ii.
Senaraikan 3 persoalan yang terdapat di dalam novel ini?
Jawapan
i.
Novel ini membawa tema keakraban dan keikhlasan persahabatan antara dua orang
remaja, iaitu Hartini dan Satiah yang bersahabat baik walaupun berbeza latar
belakang dan keturunan. Persahabatan mereka kekal hingga ke akhir hayat.
ii.
Tiga persoalan yang terdapat dalam novel ini ialah kasih sayang antara
keluarga. Contoh: Keluarga Encik Hasrul dan Puan Sarah begitu menyayangi
keluarga Pak Morit dan Mak Sukin sehingga mereka sanggup melakukan apa-apa
sahaja untuk kebaikan anak mereka iaitu Hartini dan Satiah. Encik Hasrul telah
membawa Satiah ke hospital manakala Puan Sarah mempelawa Mak Sukin tidur
di rumahnya. Persoalan kedua
ketabahan menghadapi dugaan hidup. Contoh: Satiah
yang menghidap penyakit barah paru-paru tabah menghadapinya
dan tetap meneruskan persekolahannya di Sekolah
Menengah Tanjung Bestari. Ketiga persoalan kebijaksanaan mengatasi masalah.
Contoh: Encik Hasrul berjaya membuktikan anaknya tidak bersalah dengan meminta
kerjasama pengetua dan beberapa pegawai polis Cawangan Narkotik supaya
mengadakan pemeriksaan mengejut di seluruh bilik asrama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan