GERAK
KERJA TUGASAN SEJARAH
1.
JADUAL KERJA
Bil.
|
Perkara
|
Tarikh
|
1
|
Menerima
tajuk tugasan dan panduan pelaksanaan tugasan serta mendengar taklimat
mengenai tugasan daripada guru mata pelajaran sejarah iaitu cikgu ..................................
|
|
2
|
Mendengar
penerangan lebih jelas mengenai tugasan daripada guru sejarah iaitu Cikgu .........................................
di dalam kelas. Menentukan tajuk penulisan selepas berbincang dengan guru.
Saya turut merangka dan membuat jadual kerja, objektif kajian dan kaedah
kajian bagi tugasan.
|
|
3
|
Mencari
maklumat mengenai tugasan sejarah daripada buku teks tingkatan 1. Selain itu
saya turut melakukan penyelidikan di Pusat Sumber sekolah untuk mendapatkan
lebih banyak maklumat mengenai Perpaduan Kaum di Malaysia.
|
|
4
|
Saya
juga turut melayari internet untuk mendapatkan fakta-fakta yang tepat dan
benar.
|
|
5
|
Merangka
dan menulis kerangka kasar penulisan bagi tugasan PT1 sejarah dengan teliti
berdasarkan semua maklumat yang dikumpul.
|
|
6
|
Memulakan
penulisan laporan akhir tugasan PT1 sejarah mengenai pengenalan dan
kepentingan Perpaduan Kaum di Malaysia di dalam kelas semasa 2 waktu
pembelajaran dan pengajaran sejarah.
|
|
7
|
Menyambung
kerja-kerja penulisan laporan akhir sejarah PT1 mengenai faktor yang
menyumbang kepada pengukuhan Perpaduan Kaum di Malaysia di dalam kelas semasa
2 waktu pembelajaran dan pengajaran sejarah dengan bimbingan guru sejarah
dalam menghasilkan tugasan yang baik.
|
|
8
|
Melaksanakan
kerja-kerja penulisan laporan akhir tugasan PT1 sejarah mengenai sumber
rujukan dan rumusan di dalam kelas bersama dengan guru sejarah iaitu Cikgu ......................................
dalam 2 waktu pengajaran dan pembelajaran sejarah.
|
|
9
|
Menyiapkan
dan melengkapkan penulisan laporan akhir tugasan dengan kemas serta membuat
semakan untuk membetulkan kesalahan yang dapat di kenalpasti semasa 2 waktu
pembelajaran dan pengajaran sejarah sebelum menghantar pelaporan akhir kepada
guru sejarah.
|
|
2.
OBJEKTIF KAJIAN
Melalui
kajian ini, saya dapat memahami dan menjelaskan perpaduan kaum di Malaysia
dengan lebih terperinci.
Selain
itu, saya juga dapat menjelaskan faktor yang menyumbang kepada perpaduan kaum
di Malaysia.
Melalui
kajian ini, saya dapat menjelaskan faktor yang menyumbang kepada pengukuhan
perpaduan kaum di Malaysia, di samping mendapat pengalaman dan pemahaman yang
luas serta menyeluruh mengenai fakta sejarah.
Di
samping itu, saya juga dapat mengetahui tentang cabaran untuk mengekalkan perpaduan
kaum dan langkah untuk mengekalkan serta memantapkan perpaduan kaum di Malaysia.
3.
KAEDAH KAJIAN
Melayari
Internet
Saya telah melayari
internet untuk melakukan sedikit kajian mengenai perpaduan kaum di Malaysia dalam
usaha untuk mendapatkan maklumat secara lebih terperinci dan tepat. Saya juga
memuat turun maklumat mengenai kegiatan ekonomi di negeri-negeri melayu untuk
dijadikan sumber rujukan. Antara laman web yang saya layari ialah _________________________________.
Menganalisis
dokumen
Saya juga turut
merujuk dokumen-dokumen yang berkaitan dengan perpaduan kaum di Malaysia di
pusat sumber sekolah untuk memastikan kesahihan fakta yang dikumpul. Melalui
cara ini, saya dapat menambahkan fakta-fakta yang tepat dan benar dalam
penulisan PT1. Dokumen yang saya kaji ialah_________________________________.
Penyelidikan
perpustakaan
Saya
juga mendapat maklumat semasa saya mengunjungi Pusat Sumber Sekolah ...................
untuk menjalankan penyelidikan sumber yang terdapat disana. Saya dapat
menguatkan lagi fakta dalam kajian saya melalui penyelidikan sumber yang
pelbagai dalam buku ilmiah seperti buku teks sejarah tingkatan 1 dan buku
Malaysia kita.
Mendengar
taklimat
Saya telah mendengar
taklimat mengenai tugasan PT1 sejarah yang diberikan oleh Cikgu ................................
Melalui kaedah ini, saya telah memperoleh banyak informasi yang penting bagi
menyiapkan tugasan PT1 sejarah dengan selengkapnya.
4.
MENETAPKAN TAJUK
Tajuk kajian saya ialah Perpaduan Kaum di Malaysia
5.
KERANGKA KASAR
Tajuk :
Perpaduan Kaum di Malaysia
Nama Penulis :
Tulis Nama Sendiri
Bil.
|
Perkara
|
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
1
|
Pengenalan
|
Perpaduan
|
ditakrifkan
sebagai hubungan erat atau bersifat toleransi yang diwujudkan secara sengaja
dalam kalangan kaum dan etnik yang berbeza untuk mencapai matlamat bersama
secara jujur dan ikhlas.
|
|
|
|
|
proses
menyatupadukan seluruh masyarakat untuk membentuk satu identiti dan nilai
bersama serta perasaan cinta dan banggakan Negara.
|
|
|
|
|
Perpaduan
tidak akan tercapai jika ada segelintir pihak yang cuba untuk menjadi batu
api dan menyemarakkan lagi isu perkauman dalam kalangan kaum di Malaysia.
|
|
|
|
|
Terdapat
pelbagai usaha kerajaan untuk memupuk isu perpaduan kaum di Malaysia
termasuklah memperkenalkan pendidikan Sivik dan kewarganegaraan sejak di
bangku sekolah.
|
|
|
|
|
tanpa unsur
perpaduan yang utuh, keharmonian bermasyarakat dalam pelbagai bidang
kehidupan tidak dapat dinikmati.
|
|
|
|
Punca-punca perpecahan kaum
|
·
Dasar pecah
dan perintah British
|
Melayu – tinggal di
kampung, cina tinggal di Bandar, india tinggal di estet
|
·
Sistem
pendidikan zaman British
|
Sitem pendidikan
vernakular
|
|||
·
Pendudukan
Jepun
|
1941 -1945
|
|||
·
Peristiwa
13 Mei
·
Isu agama
dan budaya- trend terkini
|
|
|||
2
|
Kepentingan perpaduan kaum di Malaysia
|
mewujudkan
masyarakat yang harmoni dan sejahtera
|
- Tanpa
persefahaman diantara kaum, negara Malaysia yang terdiri daripada pada bangsa
Melayu, Cina, India dan lain-lain akan huru hara.
|
peristiwa
13 Mei 1969 akan berulang dimana rusuhan kaum telah tercetus dan merupakan
kemuncak masalah perpaduan dalam sejarah Malaysia
|
|
|
dapat menjadikan
Malaysia sebagai sebuah negara yang merdeka
|
- Sebelum
Malaysia mencapai kemerdekaan, pelbagai ranjau berduri yang dilalui oleh
generasi terdahulu untuk menuntut kemerdekaan.
- Hasil
perpaduan masyarakat Tanah Melayu ketika itu yang berganding bahu menuntut
kemerdekaan telah membuka mata pihak Inggeris supaya memberikan kemerdekaan
kepada Tanah Melayu
|
|
|
|
dapat
membangunkan ekonomi Negara
|
- Keharmonian
masyarakat majmuk di Malaysia akan meningkatkan keyakinan pelabur asing di
Malaysia
- Isu
perbalahan kaum di Malaysia yang tercetus akan menyebabkan pelabur asing menganggap
ekonomi dan politik Malaysia tidak stabil.
|
|
|
|
dapat mewujudkan masyarakat yang saling menghormati
|
-Di Malaysia,
setiap kaum mempunyai pegangan adat, budaya dan agama yang tersendiri
-Setiap
individu haruslah menghormati agama lain dengan tidak menghina agama yang
dianuti bagi mengekalkan semangat perpaduan
|
|
|
|
dapat meningkatkan kadar pelancong asing ke Malaysia
|
-Ramai
pelancong asing datang ke Malaysia hanya untuk mengenali adat, budaya dan
lokasi menarik di Malaysia
- Jika
perbalahan kaum berlaku, pelancong asing akan merasakan negara Malaysia tidak
selamat untuk dikunjungi
|
|
3
|
Faktor
yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum di Malaysia
|
sejarah atau
peristiwa 13 Mei 1969
|
-Seperti
sedia maklum, peristiwa 13 Mei adalah sejarah hitam terhadap kemuncak masalah
perpaduan di Malaysia
-Mengenang peristiwa 13 Mei adalah punca
utama kepada pengukuhan kaum agar peristiwa berdarah tersebut tidak berulang
lagi
|
|
|
|
konsep
program 1Malaysia
|
- Intipati gagasan ini adalah idea satu
bangsa tanpa mengira kepelbagaian etnik, sub-etnik dan kebudayaan .
-Aspek utama ialah sikap saling hormat menghormati dan bersikap
menerima di antara satu sama lain.
|
|
|
|
sikap saling
menghormati antara satu sama yang
lain
|
-Setiap individu haruslah mempunyai sikap menghormati dan bertoleransi
terhadap bangsa dan agama yang lain
|
Contohnya,
tidak menghina atau mencaci agama yang dianuti oleh bangsa lain
|
|
|
Program rumah
terbuka
|
-Disetiap musim perayaan, terdapat program rumah terbuka yang
dianjurkan oleh kerajaan
-Tujuan utama adalah untuk mendalami nilai budaya kaum-kaum yang
terdapat di Malaysia.
|
|
|
|
Pengaruh media massa
|
-Media massa seperti televisyen, majalah, internet
dan akhbar memainkan peranan penting dalam pengukuhan perpaduan kaum.
|
Contohnya
adalah menyiarkan rencana, dokumentari dan drama khas untuk menyemaikan nilai
perpaduan antara kaum
|
4
|
Cabaran untuk mengekalkan perpaduan kaum di Malaysia
|
Laman sosial
|
-Penyebaran
fitnah dan menyentuh sensitiviti perkauman kian berleluasa dilaman sosial .
- jika tidak
dibendung akan menyebabkan peristiwa berdarah 13 Mei 1969 kembali berulang
|
|
|
|
Sektor ekonomi yang berbeza
|
-Perbezaan
sektor ekonomi ini pada mulanya diasaskan oleh dasar penjajahan British di Tanah
Melayu
|
Contohnya
,masyarakat Melayu bekerja sebagai petani dan nelayan di kampung, masyarakat
Cina pula mewarisi perniagaan secara turun-temurun dan tinggal di bandar
manakala masyarakat India bekerja sebagai penoreh getah dan tinggal di estet
|
|
|
sikap invidu yang terlalu
memupuk semangat sesama kaum
|
-Sikap
individu sedemikian hanya menjarakkan lagi jurang perkauman di Malaysia yang
terdiri daripada masyarakat majmuk
|
Contohnya,
individu yang berbangsa Melayu tidak bergaul dengan bangsa Cina dan India
kerana merasakan tidak bersefahaman atau sehaluan
|
5
|
Langkah
untuk mengekalkan dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia
|
pelaksanaan aktiviti gotong-royong
|
-aktiviti
gotong royong membersihkan sekitar taman perumahan menggalakkan ahli
masyarakat untuk bersemuka, bertegur sapa dan saling memahami hati budi
antara satu sama lain.
|
|
|
|
pengenalan sekolah wawasan.
|
-Melalui
sekolah wawasan, pelajar yang terdiri daripada variasi kaum akan belajar dan
berinteraksi antara satu sama lain.
- proses ini
akan mengukuhkan perpaduan kaum dan dapat hidup dengan aman dan harmoni.
|
|
|
|
sikap individu
|
Nilai murni
seperti memahami atau saling menghormati sesama individu atau kaum lain
adalah asas kepada perpaduan kaum.
|
|
6
|
Rumusan
|
Pengetahuan
|
·
Keamanan
dan kesejahteraan negara sentiasa terjamin
·
Berdasarkan
peristiwa sejarah lama ( apa peristiwanya ) kita wajar ……..
·
Memahami
dan menghayati peristiwa sejarah negara
|
|
|
|
Harapan
|
·
Sentiasa
mematuhi undang-undang/ peraturan
·
Tidak
terpengaruh dengan anasir luar
·
Menghargai
jasa tokoh
|
|
|
|
Iktibar
/ nilai
|
·
Bersatu
padu , bertolak ansur, hormat menghormati antara sesama anggota masyarakat
|
|
6.
SUMBER RUJUKAN
Buku ilmiah
Ahmad Fawzi Bin Mohd Basri,Mohd Fo’ad Bin Sakdan, Azami
Bin Man.Buku Teks Sejarah Tingkatan 1.Kuala Lumpur.Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Laman internet
Ensiklopedia
Contoh
Akhbar
Beritaharian,25JUN2015,halaman 25.
7.
LAPORAN AKHIR
Tajuk :
Perpaduan Kaum di Malaysia
Nama Penulis :
Tulis Nama Sendiri
Perenggan 1. Pengenalan . Menyatakan tajuk
tugasan / huraian yang bersesuaian.
Perenggan 2. Kepentingan perpaduan
kaum di Malaysia
Perenggan
3. Faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum di Malaysia
Perenggan
4. Cabaran untuk mengekalkan perpaduan kaum di Malaysia
Perenggan
5. Langkah untuk mengekalkan dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia
Perenggan 6. Rumusan. Pengetahuan,
Harapan, Iktibar / nilai
8.
SUMBER RUJUKAN
Buku ilmiah
Ahmad Fawzi Bin Mohd Basri,Mohd Fo’ad Bin Sakdan, Azami
Bin Man.Buku Teks Sejarah Tingkatan 1.Kuala Lumpur.Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Laman internet
Ensiklopedia
Contoh
Akhbar
Beritaharian,25JUN2015,halaman 25.
9.
LAMPIRAN
Masukkan gambar yang berkaitan tajuk.
LAPORAN AKHIR
Tajuk : Perpaduan Kaum
Di Malaysia
Nama penulis :
Perpaduan boleh ditakrifkan sebagai satu
proses yang menyatupadukan anggota masyarakat dan negara seluruhnya melalui
ideologi negara supaya tiap-tiap anggota masyarakat dapat membentuk satu
identiti dan nilai bersama serta satu perasaan kebangsaan dalam kalangan mereka. Perpaduan masyarakat
merupakan antara aspek yang penting dalam membentuk perpaduan negara. Malaysia kini dihuni oleh
beberapa kaum dan etnik yang bersifat
majmuk yang membawa kepada wujudnya jurang
perpisahan .
Pada zaman
pemerintahan British di negara ini , mereka mengamalkan dasar pecah dan perintah terutama membiarkan penduduk negara ini mengamalkan kegiatan ekonomi
masing-masing mengikut komposisinya. Orang Melayu dibiarkan berada di kampung
yang terlibat dalam bidang pertanian dan
penanaman padi serta menangkap ikan
manakala tenaga buruh di ladang diambil dari negara India dan di kawasan lombong bijih
timah tenaga imigran dari China diambil. Kesannya jurang perpaduan mula timbul
disebabkan kegiatan ekonomi yang diusahakan di samping tempat tinggal yang berbeza . Keadaan ini
mengurangkan kebarangkalian penduduk Melayu , Cina dan India bersama-sama dalam
satu lokaliti.Kesan jangka panjang keadaan ini ialah wujudnya jurang pemisahan
antara kaum.
Bersama-sama
dengan kedatangan imigran ini ialah sistem pendidikan mereka yang dibawa ke negara ini. Orang Cina
dan India memiliki sistem sekolah vernakular sendiri yang membawa masuk guru,
buku dan sukatan pelajaran dari negara mereka. Kesannya di negara ini telah
wujud satu sistem pendidikan yang di dalamnya terdapat sekolah aliran agama ,
Inggeris, Cina , Tamil dan aliran Melayu.
Kesan langsung wujudnya sistem
pendidikan zaman British ini menyebabkan terhalangnya proses asimilasi
yang boleh memungkinkan pergaulan kaum dapat dilakukan dengan sempurna.
Penaklukan
Jepun di Tanah Melayu pada Perang Dunia Kedua iaitu pada 1941-1945 juga tak
kurang mendatangkan kesan yang hebat ke atas hubungan integrasi kaum di negara
ini. Pihak Jepun pula mengamalkan dasar anti-Cina dan pro-Melayu yang ternyata
mengeruhkan lagi keadaan semasa dengan menyebabkan timbulnya perasaan benci dan
prasangka buruk masyarakat Cina terhadap orang Melayu. Orang Cina bertindak
mengambil kesempatan utuk membalas dendam dengan menganggotai Bintang Tiga atau
lebih dikenali sebagai Parti Komunis Malaya (PKM) dalam tempoh masa Jepun
menyerah kalah dan sebelum kedatangan kembali pihak British. Ketika inilah berlakunya keganasan
14 hari seperti membunuh, menculik, membakar masjid dan bangunan sebagai cara
membalas dendam . Keadaan ini menyebabkan
berlakunya persengketaan kaum antara orang Melayu dan orang Cina. Lebih memburukkan
lagi keadaan adalah apabila kebanyakan orang Cina terlibat dalam pergerakan PKM
manakala orang Melayu kebanyakannya merupakan anggota pasukan keselamatan
ketika zaman darurat pada 1948-1960.
Semasa kempen Pilihan Raya 1969,
calon-calon pilihan raya serta ahli-ahli politik dari kalangan parti
pembangkang, telah membangkitkan soal-soal Bangsa Malaysia berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu),
kedudukan istimewa orang Melayu sebagai (Bumiputera) dan hak kerakyatan orang bukan
Melayu. Hal ini telah memberi kesempatan kepada ahli-ahli politik yang ingin
mendapatkan faedah dalam pilihanraya.
Pada pilihanraya umum 1969 Parti Perikatan yang dianggotai oleh (UMNO-MCA-MIC)
telah gagal memperolehi majoriti 2/3 diparlimen, walaupun masih berjaya
membentuk kerajaan persekutuan. Hal ini disifatkan oleh parti pembangkang
sebagai satu kemenangan yang besar buat mereka. Jumlah kerusi yang dimenanginya
dalam Dewan Rakyat (Parlimen) telah menurun daripada 89 kerusi
pada tahun 1964 kepada 66 kerusi pada tahun 1969.Parti
Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan
Demokratik (DAP) dan Parti Progresif
Rakyat (PPP) menang 25 buah kerusi dalam Dewan Rakyat manakala PAS
menang 12 kerusi.
Pihak pembangkang yang memperoleh
pencapaian gemilang dalam pilihanraya telah meraikan kemenangan mereka pada 11
Mei 1969. Perarakan tersebut sebenarnya tidak bermotif untuk menimbulkan isu
perkauman. Malah terdapat segelintir pengikut perarakan telah mengeluarkan slogan-slogan sensitif
berkenaan isu perkauman semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya di sekitar
Kuala Lumpur. Perarakan turut dijalankan
pada 12 Mei 1969 di mana kaum Cina berarak menerusi kawasan Melayu, melontar
penghinaan sehingga mendorong kepada kejadian tersebut. Pihak pembangkang yang
sebahagian besar darinya kaum Cina dari Democratic
Action Party dan Gerakan
yang menang, mendapatkan permit polis bagi perarakan kemenangan melalui jalan
yang ditetapkan di Kuala Lumpur.
Bagaimanapun perarakan melencong dari laluan yang ditetapkan dan melalui
kawasan Melayu Kampung Baru,
menyorak penduduk di situ. Sesetengah penunjuk perasaan membawa penyapu,
kemudiannya dikatakan sebagai simbol menyapu keluar orang Melayu dari Kuala
Lumpur, sementara yang lain meneriak slogan mengenai tengelamnya kapal
Perikatan . Orang Melayu
memandang perisitiwa ini sebagai kaduk
naik junjung. Natijahnya berlaku kemarahan yang meluap-luap dalam kalangan
orang Melayu sehingga menumpahkan darah .Maka berlakulah kejadian yang
dinamakan Tragedi 13 Mei
1969. Kepanasan isu ini cepat
menular sehingga ke seluruh negara dalam masa yang begitu singkat sahaja.
Perpaduan negara
ini juga diuji dengan pelbagai
isu berkaitan dengan agama dan soal hak kerakyatan dan beberapa isu
sensitif lain yang mampu menjejaskan perpaduan kaum di negara ini . Ianya
dibawa dan dimainkan oleh beberapa badan bukan kerajaan yang cuba mendapatkan
nama dalam usaha mendapatkan sokongan berterusan sehingga ke tarikh pilihanraya
akan datang. Jika dibiarkan begitu sahaja tanpa diselesaikan atau dirungkai
terlebih awal hal ini mampu merobek perpaduan kaum sedia ada pada masa
sekarang.
(b) Kepentingan perpaduan kaum
Perpaduan dalam
kalangan pelbagai etnik di negara kita haruslah dikekalkan untuk menjamin keselamatan negara agar kemerdekaan yang kita kecapi sekarang
ini berkekalan .Hal ini adalah untuk mengelakkan berulangnya perkara
yang tidak diingini seperti rusuhan kaum pada 13 mei 1969 yang telah
berlaku di negara kita. Kesan daripada rusuhan ini kita dapat lihat betapa
ramai masyarakat negara kita yang mati dalam peristiwa berdarah ini. Oleh
itu, perpaduan penting agar kejadian yang sama tidak akan
berulang. Dalam nada yang sama kita akan dapat mengekalkan kestabilan politik jika kejadian
rusuhan kaum ini dapat dielakkan oleh semua anggota masyarakat yang memiliki
semangat nasionalisme dan patriotik yang tinggi.
Selain itu, keharmonian ini juga mestilah
dikekalkan untuk melahirkan perasaan cintakan tanah air dan sanggup
berkorban untuk negara kita. Perpaduan
dalam kalangan etnik di negara ini juga akan dapat mengukuhkan lagi keselamatan negara
daripada ancaman luar dan dalam negara.
Warganegara yang memiliki semangat nasionalisme akan melahirkan kekuatan dalam
mempertahankan negara ini daripada campurtangan kuasa luar seterusnya memelihara kedaulatan negara
ini dan mengekalkan kemerdekaan negara ini seterusnya.
Perpaduan negara yang jitu juga dapat membina sebuah masyarakat yang
saling menghormati antara satu sama lain disebabkan faktor rasa bersama
dan kekitaan yang lahir dalam jiwa seluruh anggota masyarakat. Sifat dengki dan
khianat akan terlebur begitu sahaja jika
semua anggota masyarakat memiliki sifat saling menghormati yang dipupuk sejak
kita kecil lagi.
(c) Faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum ( pilih 3
sahaja )
Peristiwa
13 Mei telah menjadi catatan sejarah yang suram di negara ini. Hal ini
demikian kerana peristiwa ini memperlihatkan bahawa hubungan kaum akan menjadi
rapuh jika ada tindakan luar batasan
dilakukan dan tindakan mencegah tidak dilakukan dengan secukupnya. Peristiwa
berdarah ini menjadi iktibar bahawa perpaduan kaum boleh menjadi bom jangka
yang boleh meletup pada bila-bila masa memandangkan terdapat sebahagian anggota
masyarakat yang gemar menjaja isu sensitif bagi meraih sokongan politik mudah
untuk bangsa mereka. Selepas kejadian ini lahir kesedaran untuk menyatupadukan
kaum di negara ini dengan terbentuknya Rukun Negara yang menjadi satu identiti
bagi semua anggota masyarakat. Dalam masa yang sama kekurangan orang Melayu
dalam bidang ekonomi cuba diselesaikan dengan pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru
yang dilancarkan pada 1970.
Rentetan peristiwa tersebut juga telah terbentuknya MAGERAN pada 17 Mei 1969
yang berfungsi sebagai pengembali keamanan dan undang-undang negara; penentu
pentadbiran yang licin dan sempurna; dan pengembali keharmonian dan kepercayaan
antara kaum. MAGERAN didapati berjaya mengembalikan keamanan kepada negara
selepas dua tahun ditubuhkan. Seterusnya, pada tahun 1969 juga, Jabatan
Perpaduan Negara(JPN) dan Majlis Muhibah Negara(MMN) telah dibentuk. JPN yang
diketuai Tan Sri Mohd Ghazali Shafie telah ditubuhkan untuk membantu kerajaan
menggerakkan dan membimbing rakyat ke arah perpaduan negara. MMN pula
ditubuhkan pada 18 Julai 1969 bertujuan memulihkan kepercayaan dan keyakinan
antara kaum, mengkaji dan mengatasi masalah untuk menghapuskan perselisihan
faham, membantu dan menyusun kerja-kerja sukarela. MMN dan JPN telah
digabungkan pada 1Januari 1972 menjadi Kementerian Perpaduan Negara yang kini
bergelar Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat yang
ditugaskan untuk mengendalikan aktiviti-aktiviti bercorak muhibah untuk
masyarakat yang berbilang kaum
Penubuhan
parti politik di negara kita sebenarnya bermula pada 1940 apabila kesedaran politik
mula melonjak hasil pengenalan Malayan Union
oleh Inggeris di negara ini. Penubuhan UMNO , MCA dan MIC pada awalnya
bermaksud untuk membela masyarakat atau kaum masing-masing dalam bidang
politik, ekonomi dan sosial. Perpaduan kaum mula dibentuk apabila Parti
Perikatan mula ditubuhkan hasil gabungan UMNO,MCA dan MIC yang merapatkan
hubungan antara orang Melayu, Cina dan India dalam bidang politik dalam usaha
memuju kerjasama kaum ke arah mencapai kemerdekaan. Proses ini dilakkukan mulai
1948 hinggalah 1956 . Dapat dilihat pada masa ini kesedaran pentingnya
perpaduan kaum dibentuk bagi menjamin
keadaan negara yang aman dan damai dengan penduduknya dapat bekerjasama antara
satu sama lain.
Kerajaan telah merangka Dasar Pendidikan Kebangsaan
sebagai landasan mewujudkan masyarakat yang bersatu padu. Penyata Razak dan
Ordinan Pelajaran yang telah termaktub sebelum merdeka telah disemak semula
menghasilkan Laporan Rahman Talib dan seterusnya dimaktubkan dalam Akta
Pelajaran, 1961 merupakan antara usaha awal kerajaan dalam sektor Pendidikan.
Matlamat Dasar Pendidikan Kebangsaan diharapkan dapat memenuhi keperluan tenaga
rakyat negara ini dalam jangka pendek dan panjang demi melahirkan masyarakat
yang bersatu padu, berdisiplin dan terlatih. Antara strategi yang dirancang
untuk mencapai matlamat Dasar Pendidikan Kebangsaan ialah menjadikan Bahasa
Kebangsaan bahasa pengantar yang utama, mengadakan kurikulum yang sama dan
berorientasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah, mewujudkan sistem
peperiksaan yang sama dan sebagainya.
(d) Cabaran untuk mengekalkan perpaduan kaum ( pilih 3 sahaja )
Cabaran kepentingan etnik dari aspek
politik iaitu politik perkauman boleh menimbulkan
perasaan kurang senang hati dan mengukuhkan semangat perkauman jika sesuatu
tindakan diambil tanpa mendapat kata sepakat oleh semua pihak. Isu-isu
perkauman seperti bahasa, kebudayaan, pendidikan, agama, kerakyatan, dan
ekonomi jika dipergunakan untuk tujuan berpolitik, pastinya, ia tidak akan
menyumbang ke arah masyarakat yang bersatu padu.Ianya ditambah lagi dengan
usaha parti tertentu yang mengemukakan ideologi Malaysian Malaysia bagi mendapatkan hak yang sama rata dalam kalangan
penduduk di negara ini.Sekali pandang ianya merupakan suatu isu yang kecil
tetapi sebenarnya isu ini berlawanan dengan kontrak sosial yang dibuat sebelum
negara ini mencapai kemerdekaan.
Sejak zaman penjajahan lagi, masalah
integrasi telah wujud terutamanya semasa penjajahan British. Mereka menjalankan
dasar “divide and rule” iatu dasar
pecah dan perintah agar dapat memerintah dan mengeksploitasi ekonomi
negara. Dasar ini jugalah yang memisahkan kaum-kaum utama negara ini mengikut
bidang ekonomi yang dijalankan. Masyarakat melayu mengendalikan pertanian dan
ditempatkan di kawasan luar Bandar iaitu di kampong-kampung. Masyarakat Cina
ditempatkan dilombong-lombong bijih timah dan bandar-bandar kerana aktiviti
perlombongan dan perdagangan yang dijalankan mereka. Manakala masyarakat India
pula ditempatkan di lading-ladang getah. Perubahan fungsi ini telah menyebabkan
ketiga-tiga kaum ini terpisah dan hubungan semakin terhada dan menjadi
bertambah renggang.
Cabaran
dari segi ekonomi yang paling nyata ialah perbezaan dari segi pekerjaan di mana perbezaan
ini diwujudkan oleh pihak British melalui pecah dan perintah sepertimana
dinyatakan sebelum ini. Masalah ini telah mewujudkan perasaan curiga dan telah
mewujudkan jurang ekonomi antara kaum-kaum terbabit. Akibat daripada dasar yang
dicipta oleh British itu, kesannya masih lagi dapat dilihat sampailah sekarang
di mana sektor perniagaan masih lagi didominasi oleh orang Cina dan kebanyakkan
orang India masih lagi tinggal di lading-ladang. Perbezaan pekerjaan ini telah
membataskan interaksi sosial antara mereka kerana masa banyak diluangkan
ditempat kerja dan sekiranya rakan sekerja terdiri daripada kaum atau etnik
yang sama maka interaksi dan komunikasi hanya berlaku dan berada dalam
lingkungan kaum yang sama sahaja. Kesannya adalah di mana perasaan prasangka
dan perkauman akan menjadi semakin kuat dan menebal di antara sesama kaum
terbabit.
Sistem
persekolahan yang wujud di negara ini, pada dasarnya berpandukan sistem Barat yang
diperkenalkan oleh pentadbiran British mulai abad ke 19, Pelajaran Cina telah
memberi kesedaran kebangaaan pemuda –pemuda Cina. Sekolah Cina bukan hanya
menggunakah bahasa Cina sebagai bahasa pengantar, gurunya datang dari negara
China, buku teks diimport dari negara China dan berkiblatkan China.
Sekolah Tamil pula menggunakan bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar
yang tunggal. Kebanyakan sekolah Tamil terletak di kawasan ladang dan
sebahagian besarnya dibiayai oleh syarikat-syarikat yang memiliki ladang-ladang
berkenaan. Kerajaan sebelum merdeka menganggap sekolah Inggeris sebagai sistem
persekolahan yang unggul. Kelulusan sekolah Inggeris terdedah kepada pemikiran
Barat. Perbezaan di antara sekolah Inggeris dengan sekolah-sekolah lain bukan
dari segi bahasa pengantar sahaja, sukatan pelajaran juga tidak sama dan
sekolah Inggeris juga memberi kesan kepada perpecahan yang berlaku di dalam
masyarakat. Jelas sekali, sistem persekolahan sebelum merdeka memainkan peranan
penting mengekalkan keperibadian satu-satu golongan etnik dan, di samping itu,
mewujudkan dua golongan terdidik – berpelajaran Inggeris dan berpelajaran
vernakular yang tidak mempunyai
pandangan dunia (world – view) yang sama. Pihak Inggeris tidak memberatkan
objektif perpaduan dalam sistem pelajarannya. Tidak ada satu dasar pendidikan kebangsaan
sepertimana yang kita lihat hari ini. Yang penting bagi mereka ialah memberi
pelajaran kepada segolongan rakyat untuk membolehkan sebahagian mereka memenuhi
keperluan tenaga dan ekonomi.
Penyalahgunaan
media sosial telah mula menular sejak akhir-akhir
ini. Media sosial seperti web dan blog serta face book menyebabkan
timbulnya kerenggangan kaum kerana
banyak menimbulkan isu sensitif . Beberapa laman web yang bebas bergerak telah
memperkatakan begitu banyak isu bersifat sensiti di samping menaburkan fitnah
serta berita palsu menyebabkan wujudnya keresahan dalam masyarakat di negara
ini. Beberapa kenyataan bersifat rasis dan berunsur perkauman begitu berleluasa
pada masa sekarang. Keadaan ini pula tidak diambil tindakan oleh pihak berkuasa
kerana pertindihan tugas dan bidang kuasa antara badan penguatkuasa dan badan
pengawal komunikasi. Penyebaran berita
palsu dan tohmahan juga menjadi punca perbalahan dan persengketaan terhadap
anggota masyarakat di negara ini. Isu kalimah Allah dalam bible yang
diterbitkan dalam Bahasa Melayu contohnya
menyebabkan berlaku pertentangan pendapat dalam kalangan rakyat di
negara ini. Ianya bakal menyebabkan wujudnya rasa benci dan dendam dalam
masyarakat yang mampu mengguggat keamanan negara.
Campurtangan
kuasa luar juga boleh menlunturkan perpaduan di negara ini.Beberapa individu yang
dikenalpasti sedang berusaha mendapatkan kerjasama daripada Amerika Syarikat
dan Australia dalam usaha mendapatkan sokongan dan dokongan terhadap
permasalahan yang mereka hadapi. Kehadiran beberapa pemimpin dari luar ini
boleh dianggap cuba mencampuri urusan negara ini kerana cuba mempertikaikan isu
hubungan sesama jenis dan hak golongan
lesbian, gay dan transgender di negara ini.Segelintir anggota masyarakat
juga mengaitkan isu di atas sebagai isu hak asasi manusia di negara ini. Dengan
menjadikan isu ini sebagai isu hak asasi maka ianya mendapat sokongan
sebahagian daripada anggota masyarakat.
(e) langkah-langkah untuk mengekal dan memantapkan perpaduan kaum di
Malaysia ( pilih 3 sahaja )
Beberapa kempen dan program yang dilaksanakan oleh pihak
kerajaan mampu mengekal dan memantapkan perpaduan kaum di negara ini.
Pelan Tindakan Perpaduan & Integrasi Nasional telah dirancang oleh Jabatan
Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional. Ia merupakan rancangan lima tahun
iaitu dari 2005-2010 yang merancang pelbagai usaha untuk memupuk dan
mempertingkatkan perpaduan dan integrasi nasional. Pelan ini mengandungi
pelbagai strategi yang dirancang dari pelabagai aspek seperti strategi politik,
ekonomi, pendidikan, penggunaan Bahasa Kebangsaan, Agama, Kebudayaan, Integrasi
Wilayah, Keselamatan, Pembangunan Kawasan, Penggunaan Tenaga Manusia, Media
Massa, Kesukanan, Pemasyarakatan Perpaduan, Pertubuhan Sukarela, Penyelidikan
Dan Penerbitan Bahan Bacaan, Pemantauan Isu-isu Semasa dan Konflik, Penubuhan
Panel Penasihat Perpaduan Negara (PANEL) dan Jawatankuasa Penasihat Perpaduan
Peringkat Negeri (JKPPN), program dan aktiviti perpaduan, Sekolah Wawasan dan
Program Latihan Khidmat Negara. Kesemua program, pelan dan aktiviti yang
dirancang telah dijalankan dengan bertujuan supaya masyarakat dapat melibatkan
diri dan memupuk hubungan etnik yang erat antara rakyat di negara ini.
Kerajaan melalui Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) memperkenalkan program Rancangan Integrasi Murid
Untuk Perpaduan (RIMUP)
sejak tahun 1986. Program ini pada awalnya telah dilaksanakan di peringkat
sekolah rendah dan kini diperluaskan ke semua sekolah rendah dan menengah pada
tahun 2005. KPM memandang berat akan pentingnya dijalin hubungan yang rapat
antara murid pelbagai kaum di sekolah supaya wujud kesefahaman dan perpaduan
antara mereka. Dengan adanya persefahaman dan berbaik sangka maka akan timbul
suasana hormat-menghormati terhadap agama, budaya dan adapt resam sesuatu kaum
dengan kaum yang lain. KPM menyediakan peluang kepada murid pelbagai kaum untuk
bergaul mesra secara sedar dan terancang. Proses perpaduan ini dapat dipupuk
dan dibina agar semangat tersebut dapat diamalkan dalam masyarakat. Usaha ini
dijana semula kea rah merealisasikan hasrat kerajaan untuk menjadikan rakyat
Malaysia hidup bersatu padu dan harmoni.Antara aktiviti yang dilaksanakan ialah
lawatan sambil belajar, kursus motivasi, kem perpaduan , sambutan hari perayaan
, pameran kebudyaan dan persembahan pentas.
Sekiranya isu ini diperinci secara mendalam,
kerajaan telah mewajibkan remaja yang berumur 17 tahun ke atas menyertai
Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Modul kenegaraan PLKN sememangnya bertujuan untuk
melahirkan semangat perpaduan dalam sanubari remaja daripada masyarakat majmuk
yang merupakan bakal pemimpin negara. Selaras dengan modul kenegaraan, para
remaja berbilang kaum berpeluang untuk bekerjasama bagai aur dengan tebing dan
seterusnya perpaduan dapat disemai melalui aktiviti-aktiviti berkumpulan yang
dilaksanakan dalam PLKN. Sesungguhnya, tidak dapat disangkal bahawa PLKN turut
memainkan peranan dominan dalam iltizam membentuk perpaduan kaum.
Perpaduan kaum juga dapat dipupuk
melalui aktiviti
kemasyarakatan yang memerlukan setiap kaum mengambil bahagian dalam
setiap aktiviti yang dijalankan. Cara ini dapat memupuk semangat kerjasama dan
saling membantu antara satu sama lain dengan menghapuskan sikap mementingkan
diri yang tertanam di dalam jiwa masyarakat kini. Namun, sikap negative
masyarakat terutamanya masyarakat yang duduk di bandar yang hanya bekerja tidak
tentu masa dan melakukan kerja sendiri menyebabkan usaha memupuk semangat
perpaduan sukar untuk diterapkan. Aktiviti memperteguh jalinan kemesraan harus
dijalinkan seperti aktiviti gotong royong yang memerlukan sumbangan setiap
pihak untuk menjayakan aktiviti tersebut supaya perpaduan secara maksimum dapat
dilahirkan. Pendek kata, aktiviti kemasyarakatan dapat menjadi wadah yang
terbaik bagi memupuk semangat perpaduan yang perlu ada dalam diri setiap rakyat
seiring dengan hasrat negara untuk mewujudkan masyarakat yang bersatu padu
walaupun berlainan bangsa mahupun agama
Satu daripada cara mencapai perpaduan
di antara kaum ialah menjaga budi bahasa serta akhlak dalam pergaulan.
Perbezaan agama serta kepercayaan tidak mengurangkan kepentingan pemupukan budi
bahasa. Adat istiadat adalah peraturan yang sentiasa dlpatuhi dan diamalkan
dalam masyarakat Malaysia terutamanya pada hari perayaan. Adat istiadat ini mencirikan
Kebudayaan Kebangsaan. Antara hari-hari perayaan yang sama-sama dihormati ialah
Hari Kebangsaan Malaysia pada 31 Ogos, Hari Deepavali, Tahun Baru Cina, Hari
Raya, Sambutan Maulud Nabi Muhammad s.a.w,
Slogan 1Malaysia atau 'Satu Malaysia' adalah satu gagasan peribadi yang diperkenalkan
oleh Perdana Menteri
Malaysia keenam, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 2 April 2009. Intipati
gagasan ini idea satu bangsa tanpa mengira kepelbagaian etnik, sub-etnik dan
kebudayaan. Semua pihak mestilah bersama-sama menjayakannya. Pelaksanaannya
bukan dibuat semalaman tetapi secara evolusi.Ia adalah ramuan serta formula
pentadbiran dalam proses negara menuju Wawasan 2020 serta menjadi cemerlang,
gemilang dan terbilang seperti yang diperjuangkan perdana menteri keempat dan
kelima iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad
dan Tun Abdullah Ahmad
Badawi
Aspek utama ialah sikap saling hormat
menghormati dan bersikap menerima di antara satu sama lain.Masyarakat majmuk di
Malaysia perlu disatukan melalui '1Malaysia'. Hubungan kaum dipereratkan bagi
jangka masa panjang. Prinsip utama yang mendasari 1Malaysia adalah kebersamaan
dan kekitaan dalam satu keluarga besar. Oleh yang demikian slogan ini sudah
tentu menjadi satu pemangkin kepada perpaduan rakyat di negara ini.
Cara paling penting untuk
menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di Malaysia ialah melalui penggunaan bahasa kebangsaan.
Penggunaan satu bahasa perhubungan dan persefahaman di antara satu kaum dengan
yang lain dapat diwujudkan tanpa menimbulkan rasa curiga. Langkah ini
mempercepatkan lagi perpaduan dan rasa hormoni antara kaum di negara ini.
(f) Rumusan
Pengetahuan
Keamanan negara ini sangat penting
dalam usaha negara ini menginjak menjadi sebuah negara maju menjelang tahnun
2020. Antara faktor utama kejayaan ini
boleh dicapai ialah melalui situasai keamanan dan kesejahteraan negara sentiasa
terjamin atau tidak boleh dikompromi oleh sebarang faktor lain.
Berdasarkan peristiwa 13 Mei
1969 kita wajar memperkuat semula perpaduan kaum di negara
ini agar semua anggota masyarakat dapat hidup dalam keadaan aman dan harmoni di
negara yang kita cintai ini.
Dalam nada yang sama kita seharusnya memahami dan menghayati peristiwa
sejarah negara negara ini yang terjajah sekian lama dan memerlukan kekuatan
segenap sudut bagi menjamin penjajahan ke atas negara ini tidak lagi akan
berlaku .
Iktibar
Kita juga seharusnya mengambil
iktibar bahawa perpaduan hanya dapat dicapai jika semua rakyat bersatu padu ,
bertolak ansur, hormat menghormati antara sesama angota masyarakat
Harapan
Saya berharap agar semua warga negara
ini akan sentiasa mematuhi undang-undang/ peraturan, tidak terpengaruh dengan
anasir luar dan menghargai jasa tokoh yang telah banyak berjuang bagi
mendapatkan kemerdekaan dan memenuhi kemerdekaan ini agar menjadi lebih
bermakna akhirnya.
(g) sumber rujukan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan